Micado
MICADO (Motivatie-Inzet-Communicatie-Aandacht-Doorzettingsvermogen-Ontwikkeling)
Iedereen kan een aantal vakken noemen die op de basisschool gegeven worden. De meest bekende zijn waarschijnlijk taal, rekenen en lezen. Maar ook geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, gym en verkeer zijn voorbeelden van wat kinderen leren op school. Met extra uitleg en in-oefening, maar ook met uitdagend aanbod, wordt rekening gehouden met de verschillende niveaus binnen de groep. Er zijn echter ook andere vaardigheden van belang voor de ontwikkeling van de kinderen. Op de Atlantscholen wordt daar middels workshops aandacht aan besteed: Leren leren, Leren leven en Leren denken.
Voor de workshop Leren leren / hoe leer ik? kunnen kinderen worden aangemeld die over het algemeen makkelijk leren. Dat is fijn, maar het betekent ook dat ze vaak niet zo goed weten hoe ze iets moeten leren. Ze snappen het vaak gewoon al. Het is heel belangrijk dat ze juist wel leren leren. Kinderen die niet weten wat het is om fouten te maken, kunnen faalangst ontwikkelen. Ze zijn gewend dat ze alles in één keer begrijpen en raken in de war als dat een keer niet zo is. Met name als de leerstof moeilijker wordt of op de middelbare school, kan dat voor problemen zorgen. Het is dus goed om te ervaren dat iets moeilijk kan zijn, dat iets niet in één keer lukt of dat je iets niet weet. Daarom bieden we de leervaardigheden aan via een overkoepelend thema. U begrijpt dat dat iets moet zijn wat de kinderen nog niet eerder hebben gehad. Hiervoor gebruiken we verschillende talen: gebarentaal, vreemde talen en geheimtaal. We proberen de kinderen inzicht geven in het proces van hun leren: hoe leer je? wat is ervoor nodig om tot leren te komen en hoe kun je het optimale uit jezelf halen op dit gebied? We gaan actief aan de slag met diverse leerstrategieën, waardoor de kinderen inzicht krijgen in welke strategie het beste bij hen past.
De workshop Leren leven / wie ben ik? is gericht op mindset, overtuigingen, samenwerken en afstemmen. De kinderen leren over het verschil tussen een vaste mindset en een groeimindset. Een vaste mindset zorgt voor blokkades in de ontwikkeling, terwijl een groeimindset ervoor zorgt dat een kind zich verder ontwikkelt en steeds beter leert om door te zetten, ook als iets niet leuk of moeilijk is. De kinderen ontdekken welke leerstijl zij hebben en leren over de voordelen van het gebruik maken van elkaars leerstijlen/kwaliteiten. In deze workshop wordt ook aandacht besteed aan het samenwerken, afstemmen en overleggen met elkaar. Dat laatste doen we middels gerichte groepsopdrachten.
Tijdens de workshop Leren denken / hoe denk ik? gaan de kinderen aan de slag met filosofische vragen en creatieve vraagstukken. Ze leren de uitgangspunten van brainstormen, leren te luisteren naar elkaars mening en leren hun eigen mening te beargumenteren. De opdrachten variëren van onderzoeken welke filosoof welke zienswijze had en het nadenken over bepaalde stellingen tot het herschrijven van een sprookje aan de hand van een specifiek schema.
De workshops duren over het algemeen 6 – 8 weken. Per workshop wordt gekeken voor welke kinderen dit aanbod een waardevolle aanvulling op het reguliere lesaanbod kan zijn. Deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Als een kind aangemeld is, wordt hij/zij gedurende de workshop iedere week verwacht, ook als er iets leuks in de eigen groep is.
Voor de workshop hebben we de naam MICADO gekozen. De letters van dit woord staan voor zes vaardigheden die de basis vormen voor de (leer)ontwikkeling van kinderen. Tijdens de lessen wordt er aan meerdere van deze vaardigheden gewerkt. Onder het logo leest u om welke vaardigheden het gaat.