Ons onderwijs
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Zoals in de visie verwoord, heeft Het Kompas gekozen voor een ontwikkelingsgerichte benadering van het onderwijs. Deze benadering heeft een aantal kenmerken:
- Er is sprake van een holistische benadering, waarin het gaat om ontwikkeling van de hele persoonlijkheid van leerlingen. Aspecten van brede ontwikkeling, zoals samen spelen en werken, communiceren, initiatieven nemen en plannen maken, redeneren en probleem oplossen)zijn verbonden aan specifieke ontwikkeling van kennis en vaardigheden (zoals uitbreiding van woordenschat, lezen, schrijven, spelling). Verschillende activiteiten worden, waar mogelijk, in samenhang aangeboden.
- De activiteiten zijn betekenisvol. Dat houdt in dat er binnen een themasetting passende sociaal culturele activiteiten zijn waarin interactie plaatsvindt; dat kinderen inbreng hebben in keuze en planning van activiteiten; dat het vooral functionele activiteiten zijn, verbonden aan spel in de onderbouw en onderzoek in de midden/bovenbouw.
- De leerkracht is zelf ook deelnemer aan de gezamenlijke activiteiten. Hij/zij vervult verschillende model-rollen en geeft sturing, daagt uit en begeleidt kinderen in hun zone van naaste ontwikkeling.
- Kinderen construeren hun eigen ‘instrumenten' voor het oplossen van voor hun interessante problemen die om oplossing vragen.
Er is sprake van een systematisch en hypothetisch leertraject. Er is een plan voor een periode van een aantal weken rond een gekozen inhoud; de leerlingen hebben daar hun aandeel in, zij geven betekenis en zin aan de inhoud; de leerkracht beredeneert steeds vervolgstappen vanuit voorgaande activiteiten en resultaten zodat verdieping en gewenste ontwikkeling blijft plaats vinden.
Executieve functies
Om goed te kunnen functioneren op school en in de maatschappij, moet je bepaalde kennis en vaardigheden ontwikkelen. De executieve functies zijn vooral vaardigheden, zoals timemanagement, taakinitatie en flexibiliteit. In iedere klas is aandacht voor deze vaardigheden. Het team heeft hier in 2021 een scholing voor gevolgd.
Levensbeschouwelijk
"Trefwoord" is de methode die door het Kompas gebruikt wordt voor het levensbeschouwelijke onderwijs.
Trefwoord brengt met behulp van leef-thema's twee werkelijkheden bij elkaar: de belevingswereld van het kind – in de hedendaagse, multiculturele en religieuze samenleving – en de wereld van de Bijbel. De eigen levenservaringen dragen er toe bij de Bijbelverhalen beter te begrijpen. Omgekeerd biedt de Bijbel een andere blik op de dagelijkse werkelijkheid. Het is een ontmoeting waaraan kinderen vooral ook van elkaar leren. De methode sluit goed aan op de levensbeschouwelijke visie van onze school.
Rekenen
In schooljaar 2022-2023 gaan wij de nieuwe methode 'Pluspunt' geimplementeerd. De leerlingen werken in groep 3, 4 en 5 met werkboeken. Vanaf groep 6 werken zij op chromebooks. Wij vullen de methode pluspunt aan met de methode 'Met sprongen vooruit'.
Schrijven
Bij het schrijfonderwijs wordt gewerkt met de methode "Schrijven, doe je zo!", van waar uit de leerkracht naar eigen inzicht voor individuele kinderen de juiste blokletters kan aanbieden, om zo een ontwikkeling van het schrijven van ieder individueel kind te bewerkstelligen.
In de kleutergroepen wordt vooral de nadruk gelegd op de ontwikkeling van de fijne motoriek ten behoeve van het voorbereidende schrijven, de ontwikkeling van het schrijven met de voorkeurshand, een correcte schrijfhouding en het schrijven met een juiste pen- of potloodgreep. In deze groepen wordt er voor de kinderen die woorden willen maken zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de plakletters, de stempelletters en de computer.
Wereldoriëntatie
In de groepen 1 t/m 4 worden met behulp van de cirkels van basisontwikkeling de inhouden en activiteiten op het gebied van wereldoriëntatie binnen de thema's aangeboden.
Vanaf groep 5 komt Wereldoriëntatie binnen de domeinen Tijd, Ruimte, Mens en samenleving, Natuur en Techniek aan bod. Het werken in de domeinen gebeurt aan de hand van actuele thematiek uit de directe belevingswereld van het kind.
In de bovenbouw zijn de vakken taalverwerving, begrijpend lezen, verkeer, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en techniek en de expressievakken ondergebracht in de thema's. Om de leerstofopbouw te waarborgen, is voor ieder genoemd vak methodisch materiaal aanwezig. Dit betreft een handleiding en een beperkt aantal leerboeken.
Per leerjaar wordt afgesproken wat er (met het oog op de kerndoelen) aan bod moet komen en middels een registratiesysteem vastgelegd welke inhouden aan bod zijn geweest
Bewegingsonderwijs
De methode "Basislessen" wordt als uitgangspunt gebruikt in ons bewegingsonderwijs en aangevuld met diverse activiteiten van de vakleerkracht. Door het hanteren van deze methodiek krijgt elk kind de mogelijkheid zich verschillende "turnvaardigheden" eigen te maken en om diverse aspecten van het spel te doorleven: aanvallen en verdedigen, tikker zijn en 'af' zijn, winnen en verliezen, enzovoort.
De kinderen van de groepen 1 en 2 krijgen gymnastiek in de speelzaal op de locaties. De gymspullen, voorzien van hun naam, blijven op school.
Voor de groepen 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van de Heerenduinzaal en de Kennemerzaal. Ook de gymschoenen van de kinderen uit de groepen 3 t/m 8 moeten worden voorzien van hun naam en mogen geen zwarte zolen of randen bevatten. De kinderen nemen hun gymspullen na elke gymnastiekles weer mee naar huis zodat deze, in verband met de hygiëne, gewassen kunnen worden.
Sinds het schoolzwemmen is gestopt, is er een alternatief programma-aanbod voor de groepen 4 t/m 8 in de plaats gekomen. Dit aanbod is ontwikkeld door het zwembad de Heerenduinen en vindt een aantal keer per jaar plaats.
Het bewegingsonderwijs wordt deels door een vakleerkracht gegeven. Dit schooljaar zullen Timo Hehanussa (locaties West OB en BB) en Freek Goedemans (locatie Oost) de vakuren verzorgen.
Taal
Het gebied van taal omvat de volgende onderdelen: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taalverwerving, stellen, spreken en luisteren.
Het technisch lezen maakt middels voorbereidende leesactiviteiten bij de kleuters en vormen als niveau- en expertlezen in onder- en bovenbouw deel uit van dagelijkse bezigheden van kinderen. In de groepen 3 en 4 wordt de methodiek van ZLKLS (Zo Leren Kinderen Lezen en Spellen) gehanteerd om het (aanvankelijk) technnisch lezen op een passend niveau te krijgen.
Vanaf groep 4 wordt een begin gemaakt met begrijpend lezen. Hierbij is de digitale methode "Nieuwsbegrip" leidend.
Voor het spellingonderwijs maakt CBS Het Kompas gebruik van de methode "STAAL". De spellingscategorieën die worden aangeboden sluiten zo veel mogelijk aan bij de thema's.
Het taalonderwijs m.b.t. taalverwerving is erop gericht kinderen inzicht te geven in onze taalstructuur. Zij leren hiervoor vaardigheden als zinsontleding, het gebruik spreekwoorden en synoniemen. Ze leren vaardigheden op het gebied van spreken en luisteren en ontwikkelen hun uitdrukkingsvaardigheid door het vergroten van de woordenschat. Als bron voor de inhouden worden diverse taalmethoden gebruikt. De inhouden en activiteiten die gericht zijn op taalverwerving krijgen een plaats binnen de thema's. Dit geldt ook voor de onderdelen stellen, spreken en luisteren.
Engels
Engels is ook belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Dit is een taal die kinderen overal tegenkomen. We werken met een nieuwe Engels methode vanaf groep 5: 'Join in'.
Creatief
Creativiteit is niet alléén aangeboren, zij kan ook ontwikkeld en aangeleerd worden. Het ontwikkelen van de creativiteit omvat alle vak/vormingsgebieden.
Aspecten verbonden met de ontwikkeling van de creativiteit zijn onder meer het ontwikkelen van de creativiteit in ruimere zin: het zelf-ontdekkend bezig zijn, eigen oplossingen bedenken, experimenteren, het ontwikkelen van creativiteit in de zin van de beeldende vakken. Ook creatieve activiteiten moeten voor kinderen zoveel mogelijk een betekenisvolle plaats krijgen binnen de inhouden van de thema's.
Hierbij valt te denken aan activiteiten op het gebied van de beeldende, muzische en algemeen culturele vorming.
Al meerdere jaren maken wij gebruik vam het aanbod van het Kunstform. Leerkrachten kunnen bij de uitvoering van de thema's ondersteund worden door docenten van het CMKV. Zo kunnen thema's uitgebreid of aangevuld worden met muzikale, beeldende, dans, drama en audio- visuele activiteiten. Doordat leerkrachten hier nauw bij betrokken zijn, kunnen ze leren van de docenten hoe ze zelf, op enig ander moment deze activiteiten opnieuw kunnen gebruiken.
IPC
Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum en onderwijsconcept voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin leren centraal staat. We zijn ervan overtuigd dat kinderen op hun best leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen. IPC helpt de school en de leerkracht hierbij. IPC wordt gebruikt op de West Bovenbouw locatie.
IPC-Units
Het IPC-curriculum is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die we units noemen. Van Missie naar Mars tot Circus en van Red de wereld tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken.
Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap.
IPC-curriculum in de praktijk
Hoe werkt een IPC-unit in de praktijk? We nemen als voorbeeld de unit ‘Chocolade’. Bij het vak kunstzinnige vorming ontwerpen de kinderen een verpakking. Bij geschiedenis wordt chocolade in een historisch perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Uit welk werelddeel komt chocolade eigenlijk? En hoe hebben we chocolade ontdekt? Bij het vak natuur staat voedsel als brandstof centraal. Is chocolade eigenlijk gezond? En bij aardrijkskunde worden kinderen uitgenodigd om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien.
Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.
Vaste structuur
De units hebben een vaste structuur. Elke unit wordt op een inspirerende manier geopend. De opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de ‘kennisoogst’. Welke kennis en vaardigheden zijn al aanwezig bij de kinderen? Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps (visuele schema’s) die helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp.
Dan volgt een uitleg door de leraar met oog voor ‘the big picture’. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende uitgerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is de coach en in de buurt om waar nodig te helpen. Uiteindelijk sluiten we het thema af waarbij de leeropbrengst gevierd wordt.