Missie – Visie
Onze missie
Ieder kind verlaat CBS Het Kompas als een zelfstandig, empathisch en verantwoordelijk persoon met een brede en nieuwsgierige kijk op de wereld.
Onze visie
De pedagogische basis op het Kompas
Om goed tot ontwikkeling te kunnen komen is er een veilige en positieve basis nodig. Wij zetten als Kanjerschool stevig in op deze basis. Als de basis goed is, is er ruimte voor de rest. We hebben met elkaar een aantal uitgangspunten opgesteld waarmee we het hele jaar actief bezig zijn. Deze uitgangspunten gelden niet alleen over onze leerlingen, maar ook voor het team en de ouders.
Bij ons (kinderen, team en ouders) op Het Kompas….
- laten we zien dat we te vertrouwen zijn
- zijn we onszelf waarbij we rekening houden met de ander
- zijn we samen verantwoordelijk voor een rustige en veilige omgeving
- groeien we doordat we fouten durven te maken
- vragen we hulp wanneer dat nodig is
- zijn we nieuwsgierig naar elkaar en de wereld om ons heen
- krijgen we de ruimte om ons te ontwikkelen en onze talenten te ontdekken
- is plezier hebben belangrijk
- en humor onmisbaar!
Wat is goed onderwijs?
En als de basis gelegd is, gaan we aan de slag…
Onze visie is grotendeels gebaseerd op het gedachtengoed van het ontwikkelingsgericht onderwijs. De concrete uitwerking van deze visie zal per locatie enigszins verschillen, maar de onderstaande elementen zijn op alle locaties terug te vinden.
Goed onderwijs betekent voor ons:
- Het bieden van kindgericht betekenisvol onderwijs waarbij wij een actieve rol hebben in de ontwikkeling van de kinderen. Door het hebben van zicht op de ontwikkeling van de kinderen kunnen we de kinderen activeren en begeleiden bij het zetten van hun volgende stap.
- Dat onze kinderen kwaliteiten ontwikkelen die ze nodig hebben om in de toekomst deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Naast de cognitieve kennis en vaardigheden vinden wij ook het ontwikkelen en onderzoeksvaardigheden, sociale, morele en creatieve vaardigheden van belang.
- Dat ons onderwijs zich richt op de brede ontwikkeling van de kinderen. Dit verzorgen we in een uitdagende leeromgeving waarbij er een verbinding is met de echte wereld. Waarbij de jonge kinderen de echte wereld verkennen door middel van spel en de oudere kinderen op onderzoek uitgaan. Daarnaast gaan we geregeld met de kinderen de echte wereld in. Voor de vakgebieden rekenen en spelling worden methodes ingezet, voor de overige vakgebieden worden methodes als bron gezien.
- Dat onze kinderen mede-eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Ze weten aan welke doelen ze werken. De leerkracht heeft in dit proces afwisselend een begeleidende of sturende rol. Er worden dan effectieve instructies in combinatie met actieve werkvormen gegeven waarbij de leerkracht optimaal differentieert.
- Dat niet alleen onze kinderen, maar ook ons hele team blijvend in ontwikkeling is en nieuwe inzichten vertaald worden naar het handelen in de groep.
De cirkel van de basisontwikkeling (OGO)
Alles start bij de binnenste cirkel; de basiskenmerken. Vervolgens ontwikkelen we de basisvaardigheden (gele cirkel) in samenhang met de specifieke vaardigheden (blauw/paars/groen).
Op de locatie West Onderbouw en locatie Oost vormt OGO en de leerlijnen voor alle vakken, de basis van ons onderwijs. We werken met thema’s waarbij in de lagere groepen (groep 1 t/m 4) vrijwel alle vakken verbonden zijn met het thema en in de hogere groepen worden er aanvullend methodes ingezet voor spelling, rekenen, Engels en begrijpend lezen.
Op locatie West Bovenbouw gebruiken we IPC als uitgangspunt en voegen we OGO-elementen toe zodat er sprake is van een doorgaande lijn vanuit de onderbouw . Vorig schooljaar zijn we gestart met deze methodiek. IPC werkt ook thematisch, maar gelinkt aan specifieke doelen. Uitgebreide informatie kunt u via deze link vinden: Wat is IPC?